Vi har avtal med tre däck- och hjulgrossister: Interwheel, KW Wheels och Nya Hjul. Alla skickade varsin representant och i vanlig ordning började vi med en kopp kaffe och en presentationsrunda. Samuel Hermansson (SH) kommer från Interwheel, Jan Jepsen (JJ) från Nya Hjul och Erik Ronnebro (ER) kommer från KW Wheels.
ER: Jag började på Michelins däcklager i Kungälv och det var en ren tillfällighet att det blev just däck. Men det är en
kul bransch och nu har jag jobbat inom den i 18 år.
SH: Jag kom från kundhållet kan man säga. Jag körde roadracing och slet ut en herrans massa däck. Så småningom
började jag sälja MC-däck och till och med hela
motorcyklar. Sedan har det helt enkelt bara rullat på.
JJ: Jag kom också från kundhållet, fast på bilsidan. Jag
drev egen bilhandel i Katrineholm i många år, men bytte
till däckbranschen 2009, så jag har sett det från båda håll
kan man säga.
SH: Dubbdäck utan tvekan, åtminstone om man ser det ur ett säkerhetsperspektiv. De har ungefär dubbla friktioen mot ett dubbfritt däck när det är som allra halast på
våt is.
ER: Absolut, jag håller med. Ur säkerhetssynpunkt är
dubbdäck klart bäst. Samtidigt ska man leva med däcket
till vardags och då spelar andra faktorer in. Friktionsdäck
är till exempel tystare och på vissa platser råder dubbdäcksförbud.
ER: Ja, än så länge är det ganska unikt för oss i Norden att man sätter på vinterdäck på vintern. Och att vi i branschen
har så intensiva säsonger på grund av det. I resten
av världen är det en mer jämn säsong året runt.
SH: Fast vinterdäck börjar komma mer och mer i Centraleuropa
nu också. Det behöver inte vara snö och is för
att motivera dem, det räcker med temperaturer under 7
plusgrader för att de ska ge högre säkerhet.
JJ: Det här med specifika vinterfälgar lite unikt för oss
också, att man lackar dem starkare för att klara vårt
vägsalt.
SH: Precis som i många andra branscher så är det miljötänksom styr. I vår värld innebär det att få ner rullmotståndet
utan att göra avkall på säkerheten.
JJ: Däcken fortsätter bli både bredare och större också.
ER: Ja, och så går vi mot homologerade däck också,
det vill säga ett speciellt däck framtaget för ett speciellt
bilmärke. Det kommer att komma också på vinterdäck.
ER: Nej, de är rena koncept än så länge.
SH: Kanske finns det vissa applikationer där de kanfungera, men knappast på våra vanliga bilar. Men å andra
sidan, vem vet…
JJ: En generell förutsättning för nya tekniker tror jag är
att man kan använda befintlig struktur, till exempel byta
däcken i en vanlig däckmaskin, den erfarenheten har vi i
alla fall från run-flat-tekniken.
JJ: Det där hänger ihop med våra intensiva säsonger och att nordiska vinterdäck är en ganska liten produkt globalt
sett.
SH: Ja, tillverkarna vill förstås inte ligga på överlager, så
prognoserna görs med små marginaler och dessutom tillverkas
vinterdäcken bara under en viss tid på året, så om
prognoserna slår fel så är det som det är. Man ställer inte
om fabriken igen bara för att tillverka en liten extraserie.
ER: Sedan är det också så att producenternas marknad
är uppdelad i två delar, OE och eftermarknad. Ibland
tvingas de prioritera mellan dessa båda marknader och
då är OE viktigare, vilket förstås drabbar eftermarknaden
SH: Ibland räcker det med att bara korsa gatan för att få samma argument men för ett annat däckmärke. Kunderna
är inte alls så låsta som man tror utan de litar på sin
handlare, det finns det många studier som visar.
ER: Precis, det där sitter hos handlaren och inte hos kunden.
Handlaren säljer det märke som handlaren känner
sig trygg med att sälja. Kunden litar på handlaren.
ER: Jo, för tillverkarna är de viktiga. Får ett märke toppresultat så kommer garanterat däckverkstaden eller
bilanläggningen att köpa det märket eftersom man tror att
kunderna kommer fråga efter testvinnarna.
SH: Ha ha, precis så är det. Visst finns det kunder som
läser däcktester, men det är inte alls som förr när Teknikens
Världs tester nästan var allenarådande.
ER: Mellan premium och budget är det helt klart stor skillnad. Premium går tystare, har bättre säkerhet och
räcker längre. Men mellanklassdäcken har faktiskt närmat
sig premiumdäcken de senaste åren. Sedan är inte alla
budgetdäck rakt igenom skräp heller även om många är
det, vissa är faktiskt helt okej att åka på beroende på vad
man värdesätter.
JJ: Det är ungefär som vanligt även inom däck, man får
vad man betalar för.
SH: En indikation på skillnaden är att enbart premiumdäckets
lägre rullmotstånd sparar tillräckligt med bränsle
för att spara in prisskillnaden. Resten av de positiva
egenskaperna får man på köpet så att säga. Men visst,
det beror på vad man är ute efter. Om man bara ska köra
på tvåan fram och tillbaka mellan dörren och brevlådan
så kommer man kanske inte att tjäna igen det på bränslepengar.
JJ: Det säljs helt enkelt inte lika mycket på sommaren. Det säger bilsäljarna själva när vi pratar med dem, man
tar helt enkelt inte upp frågan lika ofta när det är sommar.
Sedan beror det säkert till viss del på kunderna också, de
är inte lika mottagliga för vinterdäck när de går i shorts,
trots att alla vet att vintern kommer förr eller senare.
SH: Det är faktiskt inte helt ovanligt att bilhandlare köper
hem vinterdäcken först när vintern närmar sig, även
om man sålde dem under sommaren, det stör nog era
inköpssiffror lite också. Men visst, vi ser också att man
tenderar att glömma vinterdäcken under sommaren.
ER: Lösdäck är något som bilhandeln verkligen skulle kunna utveckla. Och att renodla affären mer. Bygg en
separat gummiverkstad, skulle jag säga.
JJ: Håller helt och fullt med. Lösdäck kan man utveckla
mycket och jag tror att alla vi tre runt bordet är lika villiga
att hjälpa till i en sådan utveckling.
SH: Absolut, och jag skulle också vilja slå ett slag för att
vidga begreppet ännu mer och se däcken som en reservdel
till bilen. Utan ett bra däckerbjudande kan man aldrig
riktigt bli one stop-shop för kunden. Och satsa gärna på
OE-märkta däck, där kan bilhandeln vara unik och slippa
den värsta priskonkurrensen.
SH: Nja, inga särskilt okända hot tror jag. Konkurrensen kommer fortsätta öka och priserna blir allt mer transparenta,
framförallt tack vare internet. Det blir allt viktigare
att kunna ta betalt för servicen.
JJ: Precis, det gäller att lära sig leva med den ökade
konkurrensen, men det upplever jag att bilhandeln gör.
Man har ju redan tagit huvuddelen av hjulförsäljningen
och lösdäcken ökar. Det är nog snarare så att däckfackhandeln
ser bilhandeln som ett hot.
ER: En sak kanske, även om det är en detalj i sammanhanget…
TPMS-batterier tar faktiskt slut. Man byter
däck åt kunden och TPMS fungerar när kunden lämnar
däckverkstaden. När kunden kört några mil så börjar
det indikera och då tror kunden att däckverkstaden har
skadat givaren men i själva verket så är det batterierna
som är slut. Detta tror jag kommer ge många handlare
gråa hår!
JJ: Continental i mitt fall!
ER: Samma här, men till hösten tänkte jag testa de nya
Cooperdäcken.
SH: Som den däcknörd jag är så vill jag hela tiden testa
nytt. Just nu har min Santa Fe ett par lagom breda 20-
tums Pirelli Scorpion Verde.
Techno Sverige | Engelbrektsgatan 6 | 702 12 ÖREBRO | E-post: info@technosverige.se | Sitemap