– Vi vill vara involverade så mycket som möjligt i kundens bilägande, säger Jonas Carpvik, vd sedan 10 år. Allt från finansiering och val av bil till service och reparation. Här pratar vi om ett kretslopp, vi vill vara med kunden hela vägen, både i goda och dåliga tider.
Gummi och plåt. Det är bilens beståndsdelar, om man
ska hårdra det. Jonas beskriver att de arbetar väldigt
mycket med mjukvara, det vill säga sin personal.
– Bilar är sällanköpsvara, säger han, och därför är det så
viktigt att vi tar vara på vartenda tillfälle till kontakt med
våra kunder, till exempel när de kommer in och byter olja
eller köper tillbehör.
Han låter sig inspireras till kundvård och verksamhetsutveckling av alla möjliga branscher. Alltifrån hotell med oemotståndlig atmosfär och service till den där datortillverkaren som har ett enhetligt koncept som genomsyrar både produkter och butiker. Svenstigs verkar främst i Småland med etablering i Smålandsstenar, Gislaved och Värnamo och så den helt nyöppnade Audiåterförsäljaren i Halmstad, deras första utanför Småland.
Bilbranschen står inför sin absolut största omvandling någonsin, både vad gäller teknik och affärsmodell, ser
Jonas när han blickar framåt.
– Framtidens bilar kommer vara mer uppkopplande och
elektrifierade, säger han. En sådan bil behöver ett annat
typ av underhåll.
Han tror också att framtidens ägande kommer att se
annorlunda ut.
– Det kommer inte vara självklart att vilja äga, viktigast
kommer vara tillgång till bil, säger Jonas. Bilpooler kommer
öka jättemycket, tror jag. Att köpa bil kommer att
se annorlunda ut, mina barn, som snart är i målgruppen,
kommer till exempel se helt odramatiskt på att köpa bil
på nätet.
Han gillar förändringar.
– Det gäller att försöka vara
snabbfotad, säger Jonas, att inte sträva emot det nya. Att
omfamna förändringen är det enda sättet.
Svenstigs har genomfört en inköpsanalys tillsammans med Techno och det har inneburit en intern resa.
– Vi har ställt oss själva obekväma men nödvändiga frågor, berättar Jonas. Varför använder vi vissa däckmärken, varför använder vi just det här märket på oljan, varför har vi just dessa förnödenheter i vårt sortiment?
Jonas berättar att det varit svårt att själva identifiera nya områden där man kan spara in, därför har inköpsanalysen varit ett sådant betydelsefullt verktyg. Utan den hade de inte hittat sparpotentialen. Största besparing har de kunnat göra på förnödenheter, till exempel verktyg, och på olja, däck och lackinköp. Nu har de fått bättre priser vid inköp eftersom de handlar större volymer av en och samma leverantör, inköpsstrukturen har blivit bättre.
Ledningen har behövt vara tydliga i sin kommunikation till personalen: resultatet kommer bli bra, men det kommer bitvis bli tufft. Det handlar om att bryta invanda vanor och avsluta samarbeten med välkända leverantörer.
För ledningen på Svenstigs har det gällt att hålla i och fortsätta på den inslagna vägen. Avtalstroheten måste följas upp, att handla på ett visst ställe. Det fanns ju en anledning till varför de bestämde sig för att gå dit.
– Det finns inga genvägar, för att nå uppsatta mål och kunna genomföra besparingsplaner så krävs ett löpande arbete, säger Jonas Carpvik. Vi är inte framme än!
Svenstigs Bil marknadsför, servar, reparerar och säljer bilar. De erbjuder försäljning av reservdelar och tillbehör till privatpersoner,
företag och organisationer. Företaget började sin verksamhet 1929 i Smålandsstenar och har i dagsläget omkring 130 anställda.
Senaste investeringen är ett showroom för Audi i Halmstad.
Techno Sverige | Engelbrektsgatan 6 | 702 12 ÖREBRO | E-post: info@technosverige.se | Sitemap